Van den Udenhout

De weg naar een slimme en consistente mobiliteitsstrategie

Van eerste Caddy tot volledige vloot: hoe onze samenwerking uitgroeide tot een duurzame mobiliteitsstrategie

In 2011 ben ik met DEKOM begonnen en maakte ik deel uit van een gevestigde orde uit Duitsland. Zie het als franchising: ik heb de Nederlandse en Belgische vestiging opgezet. Als specialist in videoconferentie- en audiovisuele producten moest ik steeds vaker met displays en systemen (camera’s, speakers, microfoons) naar klanten toe. In ons eerste jaar moesten we dan ook investeren in passend vervoer voor onze engineers.

Ik wilde Duitse degelijkheid uitstralen, dus werd het Volkswagen (Caddy). Die degelijkheid wilde ik echter ook terugzien bij de leverancier en zo kwam ik uit bij Van den Udenhout (voorheen Van Tilburg Bastianen). De klik was er meteen. Ook mijn wens om een zwarte Caddy met ons logo te krijgen werd werkelijkheid. Zoals in die welbekende reclame heb ik de eerste leveringen zelf gedaan, en ik reed probleemloos dagelijks meerdere keren heen en weer. Zo trots was ik.

We groeiden snel, heel snel, en ik heb vele verschillende trajecten doorlopen met betrekking tot vervoer. Al snel liep ik tegen een probleem aan: ik had een mix van auto’s die ik kocht en op de balans stonden, auto’s die financieel werden geleased en auto’s die operationeel werden geleased. Ik probeerde veel zelf te doen, vanuit het oogpunt van kostenbesparing, totdat Van den Udenhout mij inzicht gaf in de mogelijkheden en met oplossingen kwam. 

In 2025 denk ik dat we ruim 100 auto’s verder zijn en inmiddels werken we nog steeds nauw samen met Jasmijn Heffelaar. De wens van DEKOM is om de huidige 90% inzet via Van den Udenhout te verhogen naar 100%. Zelfs een persoonlijke relatie die ik had sinds 1995 met een andere leverancier (die onder andere Mercedes levert) moest het onderspit delven. Waarom maken andere leveranciers vandaag de dag geen kans bij DEKOM als het om fleetmanagement gaat?

Dat heeft alles te maken met de persoonlijke aanpak. Van den Udenhout heeft geïnvesteerd in de kennis die nodig is om onze wensen probleemloos in te vullen. Er werd niet alleen gekeken naar kostprijzen, mogelijkheden, opties en levertijden; we hebben vooral heel goed gekeken hoe we langzaam en strategisch een transitie konden ingaan. Zo hebben we financiële lease en koop langzaam uitgefaseerd en zorgvuldig gekeken naar de voordelen van operationele lease. Die keuze is in 2018 gemaakt. Het duurde nog drie à vier jaar voordat alle voertuigen via operationele lease werden ingezet.

Continu wordt er gekeken naar de juiste inzet, verbetermogelijkheden, optimalisatie, rijgedrag en andere aspecten. Dit doen we door elk kwartaal samen te zitten en te analyseren of we meegaan in de juiste trends, of we optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden en of we de juiste middelen op de juiste manier inzetten. Dit kunnen we alleen doordat we ons verdiepen in elkaars business en goed begrijpen hoe onze wensen op elkaar aansluiten.

Als ik vandaag terugkijk en de analyses erbij pak, constateer ik dat er periodes zijn waarin ik 40.000 tot 50.000 euro heb bespaard, oftewel de kostprijs van een volledige auto. Dat is voor mij de kracht van Van den Udenhout: de persoonlijke aandacht, de interesse in elkaars business, het meedenken en samen brainstormen over thema’s zoals elektrificatie, optimale inzet, fiscaliteit en zelfs carpolicy. En uiteindelijk samen werken aan oplossingen die geschikt zijn voor ons bedrijf, onze berijders en de professionaliteit die Van den Udenhout wil uitstralen.