Van den Udenhout

Wat is een blokkeertarief bij een laadpaal?

Stel je voor: je komt bij een laadstation en ziet dat alle laadpalen bezet zijn door auto's die al volledig zijn opgeladen. Dit kan frustrerend zijn, want het betekent dat andere elektrische rijders langer moeten wachten. Om dit soort situaties te voorkomen, rekenen laadstations steeds vaker een zogenaamd ‘blokkeertarief’. Dit is een extra bedrag dat je betaalt wanneer je je auto langer dan nodig aan een laadpaal laat staan. In plaats van alleen te betalen voor de stroom die je verbruikt, betaal je ook voor de tijd dat je de laadpaal bezet houdt nadat je auto volledig is opgeladen.

Het blokkeertarief wordt meestal per minuut of per uur berekend. Als je niet oplet en je auto bijvoorbeeld de hele nacht laat staan, kunnen de kosten flink oplopen.

Waarom wordt er steeds vaker een blokkeertarief gerekend?

Met de toename van het aantal elektrische voertuigen groeit ook de druk op het laadnetwerk. Er zijn niet altijd genoeg laadpalen beschikbaar, vooral op drukke locaties zoals in stadscentra of langs snelwegen. Blokkeertarieven zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat laadpalen zo efficiënt mogelijk worden gebruikt. Ze stimuleren bestuurders om hun auto op tijd te verplaatsen zodra deze volledig is opgeladen, zodat anderen ook de kans krijgen om op te laden. Dit draagt bij aan een betere benutting van de beschikbare laadcapaciteit, vooral tijdens piekuren.

Welke laadpalen in Nederland hebben een blokkeertarief?

Blokkeertarieven zijn vooral te vinden bij snelladers en publieke laadpalen op drukke locaties. Enkele bekende aanbieders in Nederland met een blokkeertarief zijn:

Tesla: € 0,50 per minuut wanneer het laadstation voor minder dan 50% bezet is, en € 1,- per minuut als het station voor meer dan 50% bezet is. Dit tarief geldt zodra de batterij van je auto vol is.
Allego: Rekent een blokkeertarief van € 0,25 per uur, vanaf het eerste uur dat je auto aan de lader staat, ongeacht of de accu vol is. Het tarief geldt niet 's nachts.
Shell Recharge: Berekent € 0,05 per minuut zodra de accu vol is, met een maximum van € 12,- per laadsessie.

Blokkeertarieven in het buitenland

Ook in andere Europese landen worden blokkeertarieven steeds vaker ingevoerd. In landen als Duitsland, Oostenrijk en Italië worden vakantiegangers regelmatig geconfronteerd met hoge kosten wanneer ze hun auto te lang aan een laadpaal laten staan. De tarieven en regels verschillen per land en kunnen variëren afhankelijk van de locatie en het type laadstation.

Vier manieren om een blokkeertarief te achterhalen

Gelukkig kun je meestal van tevoren nagaan of er een blokkeertarief geldt bij een laadpaal. Hier zijn vier manieren om je goed voor te bereiden:

Check de app van de laadpasaanbieder: De meeste laadpasaanbieders hebben apps die je niet alleen de locatie van laadpalen tonen, maar ook informatie geven over tarieven, inclusief blokkeertarieven.

Bekijk de informatie op de laadpaal: Vaak staat er een sticker of bordje op de laadpaal met informatie over de tarieven. Neem even de tijd om deze te lezen voordat je je auto aansluit.

Bezoek de website van de laadpaalaanbieder: Voor actuele informatie over blokkeertarieven kun je ook de website van de aanbieder raadplegen, vooral als je vaak bij dezelfde laadstations laadt.

Gebruik navigatie-apps: Apps zoals A Better Routeplanner (ABRP) of de ingebouwde navigatiesystemen van elektrische auto’s geven vaak ook informatie over tarieven bij laadstations, wat handig kan zijn tijdens langere ritten.

Met deze tips voorkom je verrassingen en kun je efficiënter gebruikmaken van de beschikbare laadpalen.

Voorkom blokkeertarieven en maak gebruik van een eigen laadpaal. Kies bijvoorbeeld voor onze slimme Cube-laadoplossingen.

Onze slimme laadoplossingen van eigen fabricaat, de Cube.

Elektrisch laden, thuis of op kantoor.

Wanneer je de overstap maakt naar een elektrische auto, is de volgende vraag hoe je jouw nieuwe auto gaat opladen. De op lange termijn meest voordelige (én meest handige) oplossing is een eigen laadpaal. Je betaalt dan namelijk enkel het stroomtarief van de energieleverancier.

Waarom een eigen laadpunt? 

Om thuis of op kantoor veilig en snel te kunnen laden werkt Van den Udenhout samen met CubeCharging, de meest innovatieve ontwikkelaar en producent van laadsystemen.

De laadoplossing van CubeCharging bestaat uit een laadpaal (inclusief installatie) en eventueel een laadpas. Er zijn drie varianten beschikbaar, de Cube Basic, de Cube Basic + en de Cube Smart.

RegenboogCube-kleiner.gif

Geïnstalleerd binnen één dag. 

De installatie van de laadoplossing wordt uitgevoerd door professionele en gecertificeerde installateurs en is binnen één dag klaar.  De Cube is geschikt voor het opladen van elk type elektrische auto en wordt geïnstalleerd op een plaats naar jouw keuze. Cube Charging biedt ook laadoplossingen voor bedrijven aan.

Ontdek alles over de Cube laadoplossingen

cube-lange-rij-2.jpg