Fiscaliteiten 2025
Dit zijn de belangrijkste mobiliteitsontwikkelingen voor 2025
2025 brengt veel veranderingen met zich mee op het gebied van mobiliteit. We hebben de belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen voor je op een rij gezet, zodat je goed voorbereid bent op het nieuwe jaar.
1. Bijtelling voor elektrische auto’s (EV’s) stijgt
De bijtelling voor zakelijke elektrische auto’s gaat omhoog. Tot een cataloguswaarde van € 30.000,- betaal je in 2025 17% bijtelling, wat één procent meer is dan in 2024. Voor het bedrag boven de € 30.000,- geldt het reguliere tarief van 22%. Dit tarief blijft 60 maanden geldig. Vanaf 2026 vervalt het verlaagde tarief volledig.
2. Motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto’s
Per 1 januari 2025 betalen eigenaren van elektrische voertuigen 25% van het reguliere mrb-tarief, inclusief provinciale opcenten. In 2026 wordt dit verhoogd naar 75%, ondanks eerdere beloftes van 60%. Vanaf 2030 vervalt de korting volledig, en geldt het volledige tarief.
3. Vervallen van bpm-vrijstelling en nieuwe tarieven voor EV’s en PHEV’s
Vanaf 2025 betalen elektrische auto’s een vaste bpm-voet van € 667,-. De aparte tabel voor plug-in hybrides (PHEV’s) verdwijnt, aangezien CO2-uitstoot tegenwoordig nauwkeuriger gemeten kan worden. De bpm-tarieven worden voortaan berekend op basis van de daadwerkelijke uitstoot.
4. Afschaffing subsidies voor elektrische voertuigen
De SEPP- en SEBA-subsidies voor elektrische personenauto’s en bedrijfswagens stoppen eind 2024. Dit betekent dat je vanaf 2025 geen aanspraak meer kunt maken op de subsidies van respectievelijk € 2.950,-, € 2.000,- of € 5.000,-.
5. Accijnsverlaging op brandstof blijft voorlopig van kracht
De huidige korting van € 0,21 per liter op brandstofaccijnzen blijft in 2025 gelden, evenals het uitblijven van de jaarlijkse indexatie. Dit maakt tanken voorlopig niet duurder, tenzij de brandstofprijzen stijgen. Vanaf 2026 lijkt deze korting echter verleden tijd.
6. Zero-emissiezones voor bedrijfswagens in binnensteden
Vanaf 2025 voeren zeker 30 gemeenten in Nederland zero-emissiezones in. In deze zones zijn alleen emissievrije vrachtwagens en bestelauto’s toegestaan. Gemeenten hanteren verschillende overgangsregelingen, waardoor oudere voertuigen nog tot 2027 of 2028 toegang hebben.
7. Verhoging bijtelling bestelauto’s
De zogenoemde "eindheffing doorlopend afwisselend gebruik bestelauto" wordt in 2025 verhoogd naar € 438,-. Dit bedrag, ook wel de 300-euroregeling genoemd, zal de komende jaren verder stijgen.
8. Onbelaste reiskostenvergoeding blijft gelijk
In 2025 blijft de maximale onbelaste reiskostenvergoeding € 0,23 per kilometer, hetzelfde tarief als in 2024.
9. Thuiswerkvergoeding stijgt licht
De maximale belastingvrije thuiswerkvergoeding stijgt in 2025 van € 2,35 naar € 2,40 per dag.
10. Tol op de Blankenburgverbinding
De nieuwe A24 (Blankenburgverbinding) is geopend, maar voor gebruik wordt tol geheven via een kentekenherkenningssysteem. Overleg met je leasemaatschappij over de afhandeling van deze kosten.
11. Investeringen in stroomnet en infrastructuur
De overheid investeert in 2025 € 65 miljoen om de capaciteit van het stroomnet te vergroten en congestie te verminderen. Daarnaast wordt € 2,5 miljard vrijgemaakt voor infrastructuur om nieuwe woonwijken bereikbaar te maken.
Onze adviseurs vertellen je graag alles over de gewijzigde regelgeving én hoe dit het beste voor jouw bedrijf kan werken.